Spørgsmål:
Hej, jeg er en dreng på 17. Jeg har ikke lyst til at være bøsse, men jeg føler alligevel godt jeg vil prøve noget seksuelt med en dreng, så jeg er begyndt at skrive med en dreng på snap som jeg ikke kender, på forhånd vi har aftalt at mødes og lave noget seksuelt. Er det normalt at eksperimentere på den måde. Det skal lige siges at jeg aldrig har lavet noget seksuelt med hverken en dreng eller pige. Hvis jeg eksperimentere med ham der drengen, vil det så sige at jeg har mistet min mødom? for der ville jeg ikke have det særligt godt med især når jeg ikke kender ham. Kan jeg ikke bare sige til mig selv at det er en læring inden jeg begynder at være seksuelt aktiv? Mvh en dreng på 17

Svar:
Hej med dig
At miste sin mødom bruges i dagligtale, når man har haft en seksuel relation til et andet menneske for første gang. Det er en måde at tale om sin første seksuelle oplevelse og der findes ikke en firkantet definition. Det er kun dig selv, som kan definere, om du har mistet din mødom eller ej, når du har haft en seksuel relation til et andet menneske.  Det er også dit eget valgt, om du vil dele med andre at du har haft nogle seksuelle oplevelser eller om du vil holde det for dig selv.
Du nævner også, at du ikke har lyst til at være bøsse. Du kan tænke over, hvorfor du ikke har lyst til at se dig selv som homoseksuel. Er du bekymret for, hvordan din omgangskreds vil reagere, hvis du på et tidspunkt får lyst til at dele, at du mest er seksuelt tiltrukket af mænd? Er du bekymret for at blive afvist af nogle særlige mennesker i dit liv? Er der andet som fylder hos dig?
Man kan godt blive fanget af idéen om, at man skal være enten homo-, hetero- eller biseksuel. Men det behøver du faktisk ikke. Du vælger selv, om du overhovedet har lyst til at definere, hvem du får følelser for og er seksuelt tiltrukket af, og hvad du i så fald vil definere dig som.
Du kan ikke selv styre, hvem eller hvilket køn du bliver tiltrukket af. Det er almindeligt, at man er nysgerrig på at prøve forskellige former for seksuelle relationer. Det kan ændre sig fra periode til periode. Så det kan være, at du har lyst til den ene form for sex og i andre perioder har du lyst til en anden slags form for sex eller sex med et andet køn. Nogle seksuelle lyster er mere konsistente og andre ændrer sig igennem tiden.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage mellem 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien