Spørgsmål:
Jeg tager 9. på idrætsefterskole og er jo snart færdig. I weekenden havde vi den den første afskedsfest. Jeg dansede med en af pigerne fra 10. og på et tidspunkt spurgte hun om vi skulle finde et tomt værelse. Jeg vidste jo nok godt hvad hun ville men gik med alligevel. Jeg var passiv men ville godt og fik så slikket fisse for første gang. Jeg havde aldrig været med en pige før så vidste ikke hvad jeg skulle gøre og lå bare passiv og lod lissom stå til men det var dejligt nok . Da jeg havde fået orgasme hjalp hun mig tøjet på og vi gik tilbage til de andre. Ved ikke om det var forkert at jeg var fuldstændig passiv og ikke gav noget igen? Jeg nød det jo men vidste ikke hvad jeg skulle gøre., det eneste jeg gjorde var at hjælpe med at få mine bukser ned. Jeg har aldrig nogensinde været med en pige og ved ikke om det siger noget om min sexualitet? Jeg har bare snakket almindeligt med pigen bagefter. Skal jeg gøre noget inden vi skilles når skoleåret er forbi? Jeg er meget forvirret.

Svar:
Hej med dig. Tak for dit spørgsmål.
Det lyder som om, at der er mange ting, der fylder i dig ovenpå din seksuelle oplevelse med pigen fra din skole. Det kan vi godt forstå. Når man begynder at gå på opdagelse i sin seksualitet, kan mange opleve, at der opstår mange tanker og følelser i én om ens seksualitet, som man ikke lige havde forventet. Det er helt okay og en almindelig del af at lære sin seksualitet at kende. Så det er helt okay, at du oplever at være lidt forvirret.
Du spørger, om det var forkert af dig at være passiv og ”ikke give noget igen” til pigen. Nej, det er ikke forkert af dig at være passiv. Sex kan være på vildt mange måder og det er helt okay at være ”passiv” eller ”den modtagende part”. Vi tænker, at pigen du havde sex med, forhåbentlig syntes det var dejligt at give dig oralsex og give dig nydelse?
I sex kan der nogle gange være nogle forventninger eller ”normer” for, hvem der skal gøre hvad og hvordan sex skal være. Når du skriver, at du er nervøs for, om du har været ”for passiv” og ”ikke har givet noget igen”, tænker vi på, om det i virkeligheden handler om, at de her ”normer” påvirker lidt din følelse af at have været for passiv? Hvad tænker du om det? Til det vil vi sige, at forventninger og normerne for, hvordan sex ”forventes” at være ofte i sig selv kan skabe lidt forvirring om, hvordan man skal agere under sex. For sex handler meget om, hvad der føles dejligt for dig og dem, du har sex med. Og der er ikke nogle måder at være på under sex, som er mere rigtige end andre. Så længe, at begge personer har givet samtykke til sex’en og at begge har lyst.
Du skriver desuden, at du ikke oplevede at ”give noget igen”. Ved sex kan man give igen på mange måder – det behøver ikke altid at være ved at give noget tilbage i form af en konkret handling eller at være den ”aktive” part. At give igen under sex kan være vildt mange ting; det kan være at være den modtagende person, det kan være at udtrykke, at man synes sex’en er dejlig gennem ord, smil, kropskontakt. Dét handler meget om at øve sig i at kommunikere og høre sin partner om, hvad de også har lyst til og hvad de synes er dejligt. Et godt sted at starte kan være at øve sig i at spørge, om den anden person er okay, om det føles dejligt for dem, eller at spørge, hvad de har lyst til. Det kan f.eks. være bestemte berøringer, kys, eller former for sex.
Til sidst spørger du, om det siger noget om din seksualitet, at du ikke har været sammen med en pige og nu har været det? Det behøver det ikke. Seksualitet er en bred og flydende ting, og det er kun dig, som kan mærke, hvad du tænder på og hvem du forelsker dig i. Det kan være, at oplevelsen var noget, der bare skulle være den ene gang. Det kan også være, at det har gjort dig mere nysgerrig på at have sex med andre piger. Det er helt op til dig, og der er ikke noget, der gør dig mere ”rigtig” end andet.
Helt til sidst spørger du, om du skal gøre noget, inden skoleåret slutter. Det kan vi ikke svare på for dig. Har du lyst til at række ud til pigen igen? Det vigtigste vi til dette kan sige er, at der ikke er noget mere rigtigt end andet at gøre. Hvis du mærker en nysgerrighed eller lyst til kontakt til hende er det da spændende og fedt – og hvis ikke, så er det også helt okay. Du skylder hende ikke noget.
Hvis der er noget, du ikke føler vi har svaret på eller hvis du har følt, at, oplevelsen med pigen har været ubehagelig og gerne vil have mere rådgivning, er du altid velkommen til at kontakte os igen via chat, brevkasse eller telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem kl.15-19.
Hilsen Sexlinien