Spørgsmål:
Hej Brevkasse. Jeg er roomates med en sød pige på 21 som jeg har et godt og venskabeligt forhold til. Vi snakker meget åbent om vores kærlighedsliv og sexliv og vi har begge et meget openminded og sexpositivt synspunkt. Vi er begge biseksuelle og er også nørdet omkring den seksuelle verden. Jeg er begyndt at blive mere og mere tiltrukket af hende og jeg har tænkt på at spørge om hun ville have lyst til at have sex med mig. Jeg føler vi har noget god kemi mellem os der ikke kun er et standard venskab mellem roommates. Jeg skal måske fastslå at jeg IKKE ønsker noget romantisk forhold eller at det ville ende i parforhold. Det ville bare være fedt hvis vi kunne hygge os med noget lækkert sex en gang imellem, som de gode venner vi er. Hun dater allerede en person hun pt ses lidt med, men jeg ved ikke om det bliver til noget seriøst. Mit overall dilemma er at jeg virkelig gerne ville spørge hende om hun kunne have lyst eller være åben for at have sex med mig. Jeg ville bare ikke have at hun tænker dårlige tanker om mig eller ville flytte ud. Jeg kan sagtens acceptere et nej fra hende, men jeg ved at det kunne blive meget mere end bare et "nej tak" til mit tilbud. Jeg tænker på at være sammen med hende hele tiden, så det ville også være svært for mig bare at kaste ideen væk. Hvordan skulle jeg spørge hende og hvordan håndterer jeg situationen bedst muligt?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål
Det lyder dejligt at dig og din roommate har det så godt sammen, men det lyder også som en situation hvor der er mange forskellige faktorer man skal tage højde for. Vi har svært ved at sige hvad det rigtige at gøre er da vi ikke kender nogle af jer og ikke ved hvordan jeres relation er. Derfor må det nok være en bedømmelsessag hvor du holder de forskellige udfald op imod hinanden og bedømmer om fordele vejer tungere end potentielle ulemper. For at få en bedre ide om hvad det rigtige at gøre vil være, kan du jo prøve at spørge nogle indirekte spørgsmål. Du kan f.eks. høre hvordan det går med personen som hun (måske) dater eller, hvis det passer ind i samtalen, om hun kunne forestille sig at have en bolleven uden et fast forhold. Det er dog rigtig vigtigt at mærke efter om det føles rigtigt at spørge, især når I bor sammen, så husk at tænke over det samt nogle af de andre faktorer såsom:
• Ville hun føle sig presset til at indgå i relationen pga. I bor sammen?
• Hvis I fik en seksuel relation, ville nogen af jer få følelser i klemme?
• Hvad ville du gøre hvis du fik et nej eller ja?
Hvis du tænker nogle af de spørgsmål og scenarier igennem kan det måske hjælpe med at komme tættere på et svar.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon på 70 20 22 66.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX18