Spørgsmål:
Jeg har for nylig fået fjernet to vandvorter og kan nu læse (på nettet), at vandvorter kan være et tegn på hiv/aids? Er det noget jeg skal være bekymret for / testes for? Jeg har tidligere haft kønsvorter, som jeg har fået behandling for. Hudlægen, der fjernede vandvorterne, sagde, at jeg er fri for kønsvorter. Jeg kan ingen steder læse om man skal/bør bruge kondom resten af ens liv efter at have haft kønsvorter? Det sagde min læge ikke var nødvendigt, men jeg er stadig i tvivl.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det er rigtigt at kønsvorter kan være første tegn på HIV. Samtidig er HIV dog ikke særligt udbredt i Danmark, og det er meget få, der bliver smittet med HIV herhjemme. Der er selvfølgelig stadig en risiko, og det afhænger meget af hvem, du har haft sex med, og hvorvidt det har været beskyttet eller ubeskyttet. Hvis du vil være på den sikre side, kan du bestille en tid til at blive testet for HIV. Det kan gøres forskellige steder i landet afhængigt af, hvor du bor henne.
Ift. det med kønsvorter så er det rigtig, hvad du har læst dig frem til - du behøver ikke bruge kondom resten af livet. Virussen vil være i kroppen, men dit immunforsvar (samt behandling) vil være med til at bekæmpe de synlige kønsvorter, som er dem der smitter. Du kan altså godt få et udbrud af kønsvorter igen, som vil være dem, du kan smitte en partner med, men du behøves ikke være nervøs for at smitte en partner, når du ikke har synlige kønsvorter.
Håber det gav dig svar på dine spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive herind igen eller gøre brug af vores chat eller telefon (70202266) i hverdage fra 15-19.
Mvh, Sexlinien