Spørgsmål:
Hej. Jeg er en pige på 22 år. Jeg har altid været meget glad for sex. Og har kunne blive tændt og våd bare ved at tænke på sex. Jeg har en fast partner. Og har haft det i ca 2 år nu. For ca 6-7 måneder sådan stoppede min sexlyst fra den ene dag til den anden. Jeg kunne dog stadig godt blive våd. Men de sidste ca 3 måneder har jeg hverken lyst til sex og kan heller ikke blive våd. Min partner kan røre ved mig i fx 1 hel time uden at der sker det mindste. Jeg føler meget meget unormal og flov. Og forstår ikke hvorfor jeg ikke har lyst. Vores sex er rigtig god, for os begge, så jeg forstår ikke hvorfor jeg pludselig ikke har lyst til hverken ham, nogle andre og ikke engang mig selv. Håber i kan hjælpe mig med nogle gode råd.

Svar:
Hej med dig
Vi kan desværre ikke give dig et entydigt svar på, hvorfor din sexlyst er forsvundet fra den ene dag til den anden. Vi kan dog fortælle om nogle mulige årsager til manglende sexlyst.
Det er normalt, at ens sexlyst ændrer sig i perioder, og det sker for alle mennesker. Det kan vare i kortere eller længere perioder, men der kan også være andre underliggende faktorer, som påvirker ens sexlyst.
Nogle årsager til manglende sexlyst kan være psykiske udfordringer som stress og depression, indtagelse af visse medicin eller stoffer, udfordringer i parforholdet, eller store livsforandringer. Overvej, om der er noget i dit liv eller i jeres forhold, der har ændret sig de sidste 6-7 måneder. Er der noget, der kan have udløst den udfordring, du oplever?
Du nævner også, at du er flov over din manglende sexlyst. Skamfølelse kan i sig selv være en hindring for at genfinde sin sexlyst. Hvis du tidligere har oplevet problemer med manglende sexlyst, kan kroppen automatisk reagere negativt, når der er udsigt til sex, hvilket kan mindske lysten yderligere, og på den måde kan det udvikle sig til en nedadgående spiral.
Tal med din kæreste om det. At dele dine tanker kan ofte lette presset. Det kan også hjælpe at tale med en ven, du stoler på. Mange mennesker oplever perioder med manglende sexlyst og føler skam over det. At tale med en ven kan også være med til at lette presset og skabe plads til at kigge nærmere på, hvad årsagen til din udforing kan være.
Du kan også overveje at kontakte din læge for at undersøge mulige årsager. Alternativt kan du ringe til Sexlinien på 70 20 22 66 for at få en mere dybdegående samtale.
De bedste hilsner