Spørgsmål:
Hey, står i den ærgerlige situation at jeg har min kæreste som jeg er mega glad for, og har været sammen med i små 3 mdr nu. Men det sker måske 3-4/10 at jeg ikke kan holde en rejsning, og det er mega øv fordi hun tror det er på grund af hende ligemeget hvad jeg siger. Og så kom jeg bare lige i tanke om jeg tog sådan en viagra ting for et par mdr tilbage, kan det have noget med det at gøre??? TLDR: kan viagra/sildenafil gøre nogen permanent skade?

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Det er helt almindeligt at man kan opleve problemer med at holde rejsningen i et nyt forhold. Ofte starter det måske ud, fordi man er ekstra nervøs, og rigtig gerne vil gøre det godt over for sin nye partner, som man rigtig godt kan lide. Når man så oplever at det sker et par gange, kan det ofte blive til en slags ond cirkel, fordi man bliver så bange for at det skal ske igen, at det ofte faktisk ender med at ske igen, fordi man bliver så overopmærksom på sin egen krop og præstation. Hos unge mennesker, er det meget sjældent at rejsningsproblemer skyldes noget fysisk. Derfor går vi ikke nærmere ind på de fysiske årsager til rejsningsproblemer. Hvis du får medicin for en psykisk lidelse, kan rejsningsbesvær dog godt indgå som en potentiel bivirkning.
Vi tænker på ingen måde, at dine problemer med at holde rejsningen, har noget at gøre med den viagra pille du har taget. Den teori kan du altså godt udelukke, og i stedet tror vi du skal have en samtale med din partner, hvor du forklarer, at det faktisk er fordi du rigtig godt kan lide hende, at du bliver nervøs, og dermed får svært ved at holde rejsningen. Måske kan I de næste gange I har sex, fokusere meget på hendes krop og nydelse - du kan slikke hende, kysse hende over det hele, bruge dine fingrer osv. Og så giv det tid, og have tålmodighed. 3 måneder er kort tid at have kendt sin partner, og det kan godt tage noget tid, før man kan slappe helt af.
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen. Du må også meget gerne ringe eller log på chatten, for at få direkte kontakt til en rådgiver. Vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 15 og 19.
De bedste hilsener Sexlinien