Spørgsmål:
Hej. Jeg er i et forhold hvor vi nu begge har herpes 2. Hvis den ene får et udbrud kan det så fremprovokere et udbrud hos den anden? Sagt på en anden måde vil det så øge risikoen for udbrud at være sammen med en anden smittet både uden eller under et udbrud.

Svar:
Hejsa, og tak for dit spørgsmål!
Herpes-udbrud, der ikke er det første udbrud, kommer som oftest pga noget andet. F.eks hvis man er stresset eller har en anden sygdom i kroppen, f.eks en forkølelse. Altså tidspunkter hvor kroppen er i fuld gang med at kæmpe med noget andet end Herpes infektionen. Så ser den sit snit til at bryde ud. Derfor er der som sådan ikke noget ved selve Herpes udbruddet, der øger chancen for at den anden slår ud også, på det sted man har herpes i forvejen.
Dog kan det ske, at man smitter hinanden med feks sin forkølelse, og derfor øger chancen for et udbrud hos den anden. Desuden kan Herpes i udbrud, smitte til andre steder på kroppen, hos jer begge og derfor er det en god ide at være forsigtig generelt med herpes, når der er et udbrud.
Mvh Sexlinien