Spørgsmål:
Jeg tænder rigtig meget på tanken om analsex og mig og min partner har også haft analsex nogen gange men det gør ondt og mit røvhul er aldrig blevet det samme igen!? Og jeg vil gerne ha analsex men jeg kan ikke lide jeg ikke ved om jeg er ren og følelsen af at skulle skide kan jeg heller ikke lide!

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Der er flere ting i det du skriver.
Det første handler om at det gør ondt på dig, når du har analsex. Analsex skal ikke gøre ondt. Men analsex kan gøre ondt, hvis man går for hurtigt frem, hvis man ignorerer kroppens smertesignaler eller hvis man ikke bruger nok glidecreme.
Du skriver at dit røvhul aldrig er blevet det samme igen. Det bekymrer os. Røvhullet ”ændrer sig” ved analsex, på den måde, at man vænner sig til følelsen af stimulering, og derfor kan nyde mere stimulering i røvhullet. Men det burde ikke føles anderledes. Derfor kan det være en god idé at få din læge til at undersøge det. Måske du har fået en lille rift deroppe. Lægen er professionel og vant til at undersøge kroppen.
Det andet handler om de ting du ikke kan lide ved analsex. Det kan være meget grænseoverskridende ikke at vide, om man er helt ren under sex. Selvom man kan rengøre sin endetarm med vand – dette kaldes analdouche, hvilket der står lidt om på vores emneside eller du kan søge efter på nettet – kan man aldrig være helt sikker på at være ren. Det kan hjælpe at dyrke analsex med en person man er tryg ved. Så fylder utrygheden over hygiejne måske ikke helt så meget. Du kan også tale med din partner om denne bekymring, så de ved hvordan du har det. Det er svært at slappe af og nyde analsex, hvis man er meget bekymret for renligheden. Som udgangspunkt er det en god ide at gå på toilettet inden analsex. Og så måske slutte lidt fred med, at der kan ske uheld. Du har sex med din krop og kroppe kan vi ikke altid styre.
Du skriver også, at du ikke bryder dig om følelsen af at skulle skide. Den følelse er almindelig at have under analsex, da det er den samme mekanisme i røvhullet der bruges når man skal skide. For nogle er denne fornemmelse altoverskyggende og de stopper derfor at have analsex med penetration. Andre vænner sig til følelsen og begynder at kunne mærke andet og mere ved analsex.
Mere tanken end handlingen?
Det er dejligt at du tænder på tanken om analsex. Nogle gange er det sex vi tænder på og det sex vi har lyst til at dyrke det samme. Andre gange kan man opleve, at man tænder rigtig meget på tanken om noget, men at man egentlig ikke nyder at dyrke det. Hvis du synes at de ting du ikke kan lide ved analsex, fylder for meget, kan det være, at det mere er tanken om analsex der tænder dig, end selve det at dyrke analsex. Det kan også være at andre former for analstimulering, så som berøring eller at blive slikket uden på røvhullet kunne være dejligt for dig.
Gode råd til analsex
Det er vigtigt at være tændt og have lyst til analsex, hvis man vil dyrke det.
Tålmodighed er en vigtig del af analsex. Det kan godt tage lang tid og mange forsøg, inden det føles rart at have noget oppe i endetarmen.
Da endetarmen ikke danner naturlig væske, er det en god idé at bruge masser af glidecreme.
Som med alt sex skal I huske at være opmærksomme på hinandens signaler og på jeres egne kroppe. Gør det som føles rart og trygt for jer.
Vi håber at dette kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage mellem 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien